ADAC 2025 téli gumi teszt eredmények pró és kontra eredményekkel
Az ADAC 2025-ös vizsgálatában 31 különböző téli gumiabroncsot teszteltek a 225/40 R18 méretben, hogy lefedjék mind a budget, mind a középkategóriás és prémium modelleket. Céljuk az volt, hogy ne csak a legismertebb márkák, hanem az internetes kínálatban gyakran feltűnő kevesebb ismert gyártók termékei is esélyt kapjanak a megmérettetésre. A teszt során a vizsgálatok különféle körülmények között — havas, jeges, nedves és száraz útfelületen — zajlottak. Az eredmények alapján kiderült, hogy a gumiabroncsok teljesítménye ugyanazon méretben is óriási eltéréseket mutathat.
Teljesítmény különböző útviszonyok között
A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a prémium kategóriás abroncsok kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak minden vizsgált körülmény között. Ezek közül hat modell kapott „jó” minősítést, és egyikük sem bukott meg egyetlen vizsgálati területen sem. A legjobb fékutak nedves felületen közel húsz méteres különbséget mutattak a legrosszabb és legjobb abroncs között, már 80 km/h fékezésnél is. Havas úton természetesen nagyobbak az eltérések: több olcsó modell esetében hiányzott a megfelelő tapadás, így az autó már kis sebességnél is megcsúszott. Jeges úton is hasonló gyengeségek jelentkeztek, főként az olcsó kategóriákban.
A középkategóriás modellek többsége „elfogadható” besorolást kapott, vagyis használhatók, de bizonyos kompromisszumokat el kell fogadni. Néhány ilyen abroncsnál a száraz úton való viselkedés volt a gyenge pont, másoknál a kiegyensúlyozottság hiánya — például jól szerepelnek havas úton, de bizonytalanok nedves felületen. A legolcsóbb kategóriába tartozó típusok felett a teszt már kevésbé tudott szemet hunyni: 11 modell kapott „elégtelen” értékelést, mivel mind huzamosan rosszul teljesítettek több kritériumban is. Ezeknél gyakran hiányzott a tapadás, a fékút túl nagy volt, vagy az aquaplaning elleni védelem nem volt elég hatékony.
Márkák és ajánlott választások
A prémium abroncsok mindig kiemelhetők, hiszen nagyobb tartósság, kiegyensúlyozott viselkedés és jobb biztonság jellemzi őket. A teszt nyertese az ADAC értékelése szerint az UltraGrip Performance 3 lett, mely nemcsak jó fékúttal, de kiemelkedő futásteljesítménnyel is kitűnt. A Michelin Pilot Alpin 5 csupán kis különbséggel maradt el előtte, és havas, jeges úton is meggyőzően viselkedett. A Bridgestone Blizzak 6 és a Dunlop Winter Sport 5 további megbízható alternatívák a prémium kategóriában. Ezek olyan abroncsok, amelyek nemcsak markánsan teljesítenek téli viszonyok között, hanem az átlagos használó igényeit is jól szolgálják ki.
A középkategóriás abroncsok között vannak olyanok, melyekkel kompromisszumokkal együtt is meg lehet élni. Ha valaki ritkábban használja az autóját, kevésbé gyakran kerül nehéz helyzetbe, ezek között választhat olyan modellt, amelyik bizonyos körülmények között erősebb vagy bizonyos szempontból kedvezőbb. Ugyanakkor a legolcsóbb abroncsok esetén a teszt tanúsága szerint nagy kockázatot vállalunk: a jelentős eltérések miatt biztonsági kompromisszumot kell kötni, ami havas vagy jeges úton komoly veszélyekhez vezethet.
A költség és a biztonság viszonya
A teszt konklúziója világosan kijelenti: nem mindig az a legjobb üzlet, ha a legolcsóbb abroncsot választjuk. Az „olcsó megoldások” gyakran komoly gyengeségeket rejtenek, és a megtakarítás könnyen visszaüthet biztonsági és gazdasági szempontból is. A prémium abroncsok magasabb áráért cserébe kiegyensúlyozottabb viselkedést, hosszabb élettartamot és kisebb kopást kaphatunk, ami hosszú távon kifizetődőbb lehet.
A tesztben bevezetett értékelési rendszerben a biztonsági tulajdonságok 70 %-os súllyal számítanak, míg az ökológiai és gazdasági jellemzők (például futásteljesítmény, kopás, üzemanyag-fogyasztás stb.) 30 %-kal jelennek meg. Ez azt biztosítja, hogy ne csak a vezethetőség, hanem a fenntarthatóság is része legyen a végső értékelésnek.
Milyen hibákat mutattak ki a legrosszabb modellek
Az ADAC vizsgálata szerint azok a gumik, amelyek a legalacsonyabb eredményt kapták, jellemzően súlyos hiányosságokkal küzdenek a tapadás, fékezés és kezelhetőség terén. Gyakori probléma volt, hogy hóban korán megcsúsznak, illetve nedves úton rendkívül hosszú fékút adódik, ami komoly veszélyforrás. Az is előfordult, hogy jégen alig tudtak fékezni – vagy éppen egy vészmanőver közben bizonytalanul viselkedtek, ami veszélyes irányváltásnál kifejezetten kritikus.
További gond, hogy ezek a modellek gyakran kiegyensúlyozatlan viselkedést mutatnak: akár kiválóan teljesítenek havas körülmények között, de száraz vagy nedves aszfalton már „úszósabbak”, bizonytalanabbak. Így azok a jellemzők, amelyek életmentőek lehetnek az egyik állapotban, könnyen hátrányokká válhatnak a másikban.
Konkrét modellek, amelyeket az ADAC nem ajánl
Az említett vizsgálat alapján a legrosszabb besorolást elért modellek közé tartozik több belépő- vagy olcsóbb márka terméke. A CST Medallion Winter WCP1 és a Petlas SnowMaster 2 Sport hiányos tapadással bírnak havas úton, míg a Nankang Winter Activa 4 ugyancsak komoly hiányosságokat mutatott — az ADAC szerint ezek a gumik „mangelhaft” értékelést kaptak, tehát biztonsági szempontból súlyos hiányosságokat.
A Landsail Winter Lander is szerepel az „ajánlott nem” listán: havas úton korán elcsúszik, és egyéb kritériumokban sem állt meg elegendő szinten. Az Evergreen EW66 modell jégen szinte képtelen fékezni, ami önmagában kizáró tényező.
A közepes árszegmensből is akadnak nem ajánlható alternatívák: a Firestone Winterhawk 4 viselkedése száraz úton „laza” és bizonytalan, a Maxxis Premitra Snow WP6 kiegyensúlyozatlanságot mutatott, az Apollo Aspire XP Winter pedig hasonlóképpen gyenge kompromisszum a különböző felületek között.
Miért ne válasszuk ezeket?
Azokat a modelleket, amelyek „mangelhaft” értékelésben részesülnek, nemcsak apró gyengeségek jellemzik, hanem olyan súlyos hiányosságok, amelyek különböző körülmények között életbiztonsági kockázattá válhatnak. Egy olyan gumival, amely havas úton gyenge tapadást mutat, vagy jégen alig fékez, nem érdemes vállalni a kompromisszumot a kedvező ár miatt.
Ráadásul az ADAC kiemeli: a legrosszabb és a legjobb gumik között akár 15 méter is lehet a különbség egy vészfékezésnél 80 km/h-ról, nedves koszton. Az, hogy egy gumimodell „tud havas körülmények között jól szerepelni” nem elég – ha nedves és száraz úton gyengén teljesít, az egész gumialkalmazás kockázatossá válik.