A tesztek a termékek erősségeit és gyengeségeit 17 gyakorlati tesztkritérium alapján határozták meg. Az eredmény persze itt sem lettek meglepő. A prémium gyártók termékei messze lekörözik az olcsó gumikat, melyek közül kettő sajnos teljesen elbukta a tesztet.
Hogyan zajlott a TCS tesztje?
A svájci TCS tesztje metódusaiban nem igazán különbözött a korábban már bemutatott téligumi-tesztektől. A szakemberek a felmérés során összesen 34 gumiabroncsot vetettek alá a vizsgálatnak, melyek közül 16 a 195/65 R15 91T méretkategóriába, 18 pedig a 225/50 R17 98V kategóriába tartozott. Ezeket különböző körülmények közt, száraz, nedves, hóval borított és jeges útfelületeken egyaránt tesztelték. A gumiknak ezen felül a zaj, az üzemanyag-fogyasztás és a kopás tekintetében is bizonyítaniuk kellett.
A termékek közül összesen 31 guminak sikerült „kiemelten ajánlott” vagy „ajánlott” értékelést elérnie, 1 gumiabroncs csak „korlátozottan ajánlott” minősítést kapott, míg 2 olyan termék is akadt, melyeknek nem sikerült megfelelniük az elvárásoknak, és a szakértők szerint használatuk biztonsági kockázatot jelent a sofőrök számára.
Nem meglepő eredmények a 195/65 R15 91T kategóriában
A 195/65 R15 91T továbbra is a legkeresettebb méret az alsó középkategóriába tartozó járművek esetében. Az ilyen méretű gumiabroncsok többek közt olyan, közkedvelt járművekhez alkalmasak, mint a VolksWaven Golf, a Renault Megane, a Honda Civic, a Citroen C3 és C4, valamint a Toyota Corolla.
A kategórián belül tesztelt 16 abroncs közül itt 4-nek sikerült „kiemelten ajánlott”, 11-nek pedig „ajánlott” minősítést szereznie, egy gumiabroncs pedig „feltételesen ajánlott” jelzőt kapott.

kép forrása: reifen.tcs.ch
Utóbbi a Kumho Wintercraft WP51 abroncs, mely a nedves útviszonyok mellett mutatott gyenge teljesítménye és a kopásállóság terén mutatott hiányosságok miatt kapott erős pontlevonásokat.
A mezőny négy legjobbjai nem meglepően ebben az esetben is a prémium gyártók téli gumiabroncsai lettek. A Dunlop Winter Response 2 vezeti a sort, melyet a Goodyear UltraGrip 9+, a Michelin Alpin 6, illetve a Vredestein Wintrac szorosan követnek. Ezek mindegyikének sikerült kiegyensúlyozott eredményt produkálniuk, így a bírák a „kiemelten ajánlott” kategóriába sorolták őket.
Mindössze 3 gumi emelkedik ki a 225/50 R17 98V mezőnyben
A 225/50 R17 98V méretű gumiabroncsok leginkább az olyan középkategóriás autók számára alkalmasak, mint az Audi A4 és A5, a BMW 3-as és 4-es sorozat tagjai, a Mercedes B-osztály, a Peugeot 3008 és 5008 vagy a Skoda Octavia. Ebben a kategóriában a „kiemelten ajánlott” minősítést mindössze 3 gumiabroncsnak sikerült elnyernie, míg 13 darab végzett az „ajánlott” besorolásban. Sajnos azonban 2 olyan termék is akadt, melyet a szakértők a sofőrök számára egyáltalán nem ajánlanak.
kép forrása: reifen.tcs.ch
Ez két alacsony költségvetésű abroncs, a Goodride Z-507 ZUPER SNOW és a Linglong Green-Max Winter UHP. A Goodride gumiabroncs a hét fő tesztkritérium közül négyben a legrosszabb minősítéssel végzett, a vizes és hóval borított utakon elért teljesítménye miatt pedig a szakemberek kifejezetten azt javasolják a sofőröknek, hogy ha lehet, kerüljék ezt a terméket.
De a Linglong Green-Max Winter UHP-t sem tartják jó választásnak, hiszen annak fékútja 11 méterrel hosszabb nedves úton, 80 km/h-ról 0 km/h-ra, mint a kategóriában a legjobbnak számító Bridgestone gumiabroncsé. Ez azt jelenti, hogy a Linglong gumiabroncsokkal ellátott jármű sebessége még mindig 40 km/h azokban a szituációkban, amikor a Bridgestone gumiabroncsokkal ellátott jármű már megállt.
Ez pedig egy gyalogátkelőknél, vagy egy hirtelen közlekedési akadály esetén döntő fontosságú lehet, és akár emberéletek is múlhatnak rajta.
A rossz tapadás és az oldalirányú vezetés miatt a tesztautó ráadásul csak lassan és pontatlanul volt kormányozható ezzel a gumival. Másrészt a Linglong gumiabroncs aquaplaning terén is katasztrofális teszteredményeket produkált, így a szakértők egyáltalán nem ajánlják a használatát.
A mezőny legjobbjai azonban ebben az esetben is kiemelkedően jól produkáltak a tesztpályán. A győztes a Dunlop Winter Sport 5 abroncsa lett, melyet Michelin Alpin 6 követ, a dobogó harmadik helyét pedig a Goodyear UltraGrip Performance + terméknek sikerült elnyernie. Jól látható tehát, hogy a 195/65 R15 91T méretkategóriához hasonlóan ebben az esetben is a prémium gyártók abroncsai teljesítettek jól.
A szakemberek azt javasolják, ne a gumikon akarjunk spórolni
A TCS szakértői éppen ezért azt javasolják, hogy ha téli gumiszett vásárlására kerül a sor, érdemes némileg mélyebbre nyúlni a pénztárcánkba. A téli útviszonyok ugyanis váratlan helyzeteket idézetnek elő. A rövidtávú spórolás így sok esetben komoly problémákhoz vezethet, és előfordulhat, hogy egy esetleges baleset miatt sokkal többet kell a javításokra ráfizetnünk, mintha egy igazán jó gumigarnitúrát vásároltunk volna. A balesetekből adódó sérülésekről már nem is beszélve.
Tekintse meg téligumi választékunkat ITT!
A tesztgyőztes Dunlop Winter Response 2 ITT találja!
A Dunlop Winter Sport 5 abroncsokat ITT tekintheti meg!
A Goodyear Ultra Grip 9+ abroncsokat ITT nézheti meg!
A Goodyear Ultragrip Performance abroncsokat pedig ITT találja!
A Michelin Alpin 6 téli abroncsokat ITT tekintheti meg!
A Continental WinterContact TS870 választékot ITT érheti el!
A Bridgestone Blizzak LM005 téligumi választékot ITT találja!
A Vredestein Wintrac téligumikat ITT találja!